pablo (1)

Scrum (rzecz.): ramy postępowania (ang. framework), dzięki którym ludzie mogą z powodzeniem rozwiązywać złożone problemy adaptacyjne, by w sposób produktywny i kreatywny wytwarzać produkty o najwyższej możliwej wartości. 

Wartość

Scrum to sposób wytwarzania produktów, o możliwie największej wartości.

Zacznijmy od najważniejszego.

Scrum to sposób wytwarzania produktów, o możliwie największej wartości.

Weźmy mój ulubiony przykład: rower.

Po co ludzie kupują rowery? Dla oszczędności. Albo dla lansu. Albo dla zdrowia. Jest pewnie jeszcze kilka powodów. I to jest właśnie wartość – spełnienie potrzeby użytkownika końcowego. Ktoś może teraz zapytać – a czemu nie sponsora? Jeśli rodzic kupi dziecku rower, to rodzic ma święty spokój, a nie dziecko. Jasne – odpowiem – ale jeśli dziecku rower się nie spodoba, bo na przykład nie będzie miał „lansu” i będzie „żal.pl”, to rodzic nie będzie miał spokoju. Więc nawet sponsor musi się zatroszczyć o spełnienie potrzeb użytkownika końcowego.

Przyjrzyjmy się też cenie. Ktoś może powiedzieć, że cena jest kolejnym składnikiem wartości. Otóż – jest drugą stroną tej samej monety. Cena to to, co płacimy, a wartość to to, co za nią otrzymujemy. Czy natomiast jest to dobra wartość za tę cenę, to już inna bajka.

Złożone problemy adaptacyjne

To stwierdzenie mówi nam do jakiego rodzaju produktów Scrum się nadaje.

Czyli do tych, w których niezbędne jest adaptacyjne rozwiązywanie problemów. Tutaj polecam spojrzeć na takie narzędzia jak Cynefin czy diagram Stacey. Tworzenie oprogramowania ociera się o chaos w obu modelach. Jedyny sposób na stworzenie czegoś, co spełnia potrzeby na tak szybko zmieniających się rynkach, to ciągłe dostosowywanie się do realiów świata. Wszędzie, gdzie ludzie nie mogą zostać zastąpieni maszynami, czyli tam gdzie istnieje element sztuki, zaangażowane są grupy ekspertów lub pracujemy nad innowacjami, Scrum potencjalnie ma zastosowanie. W innych obszarach najpewniej będzie nieopłacalnym narzutem.

Ludzie, produktywność i kreatywność

Scrum nie zadziała jeśli będziemy kierować maszynami.

Ten element nie znajduje się w definicji Scruma przypadkowo. Opisana później samoorganizacja jest kluczem do zwiększonej kreatywności i produktywności. Dbanie o ludzi tworzących produkt, umiejętne kierowanie nimi sprawia, iż dostajemy więcej niż w przypadku tradycyjnie zarządzanych osób. Scrum nie zadziała jeśli będziemy kierować maszynami. Kluczem jest wydobycie ludzkiego potencjału.

Produkt

Zarządzamy rozwojem produktu, nie mechaniką projektu.

Nieprzypadkowo pojawia się tutaj słowo produkt, a nie projekt. Scrum nie jest metodą zarządzania projektem. Jest metodą zarządzania rozwojem produktu. A to znacząca różnica.  Jeśli chcesz ją odkryć, zapraszam Cię do małego eksperymentu.

Wyobraź sobie udany projekt. Wypisz kilka rzeczy które Ci się z tym kojarzą.

A teraz wyobraź sobie swój ulubiony produkt – np. samochód, telefon, grę, rower lub inne. I zapisz z czym Ci się kojarzy.

A teraz porównaj obie listy.

W pierwszym przypadku zazwyczaj pojawiają się stwierdzenia typu: deadline, PM, on-time, in-budget, sponsor, ROI itp. W drugim natomiast pojawiają się stwierdzenia typu: ładny, funkcjonalny, intuicyjny, prosty, łatwy w obsłudze, wysoka jakość, użyteczność.

To jest właśnie różnica w podejściu projektowym (skupiamy się na mechanice) i produktowym (skupiamy się na użyteczności).

Framework,

albo ramy postępowania.

Na koniec skupmy się na tym czym jest framework, czyli ramy postępowania. Nie jest to proces, mimo, że używa się często błędnego skrótu myślowego „proces Scrumowy”. Scrum daje pewne punkty podparcia, na których opieramy tworzenie i utrzymywanie naszego procesu. Scrum mówi, że mamy mieć Product Backlog, ale nie mówi jak to zrobić. Scrum mówi, że mamy mieć Scrum Mastera, ale jak ma działać w realiach naszej organizacji już nie wspomina. Tutaj jest pole do trzech filarów Scruma: Transparencji, Inspekcji i Adaptacji, ale to już w kolejnych odcinkach!

Miłego rozkminiania!

Mentorka o niezwykłej charyzmie. Jeden z najbardziej doświadczonych ekspertów Scruma i pierwszy trener Scaled Professional Scrum w Polsce.