group2

Czy gra gitara?

Temat pracy zespołowej jest chyba najbardziej intrygującym i sprawiającym najwięcej trudności. Również osobom na szczeblach zarządczych.

Chciałbym więc zdefiniować rodzaje pracy zespołowej. Robię to głównie dlatego, że ostatnio mam wrażenie, iż sporo terminów jest mylonych. Definicje te mogą również posłużyć Ci jako element inspekcji tego, jak pracuje Twój zespół, co z tego wynika i z czym będziesz musiał się przez to zmierzyć. Być może pomogą Ci podjąć jakieś decyzje.

Zespół to grupa ludzi, którzy dążą w danym czasie do jednego i tego samego celu.

Jeśli wypowiem słowo “zespół” bez żadnego kontekstu, to prawdopodobnie większość zapytanych pomyśli o zespole muzycznym. Patrząc na to, jak zorganizowane potrafią być zespoły, z którymi się spotykam, sądzę, że dla osób tworzących ich środowisko pracy może to być bardzo dobry trop.

Zespół muzyczny w jednym czasie skupia się na jednym i tym samym celu – jest to zaprojektowanie oraz wspólne odegranie jakiegoś utworu. Niesamowite zjawisko, godne odcinka w National Geographic!

Zespół, nie jest zgrają ludzi posadzonych w jakimś pomieszczeniu i opatrzona jakąś nazwą.

Wszystko poza tym możemy śmiało nazwać “grupą przypadkowych osób”. Efekty, jakich można się spodziewać po pracy grupy pozbawionej wspólnego celu, nie będą odbiegały od tych, które osiągnęlibyśmy biorąc przypadkowych ludzi i dając im równie przypadkowe zadania do wykonania.

team

Interferencja kompetencji

Drugi bardzo ważny aspekt, który również można odnieść do pracy zespołu muzycznego to kompetencje. Wyobraźmy sobie zespół 5 perkusistów, którzy mają napisać i odegrać utwór, który sięgnie Top10 list muzycznych, przynajmniej w 10 krajach. Nie możemy założyć, że jest to niemożliwe (czekam na ten moment!). Jeśli jednak porównamy ich do Abby, to łatwo wskazać kto ma większe szanse? Grupa naukowców z Uniwersytetów z Sheffield i Victoria opublikowała badania potwierdzające zdroworozsądkową intuicję, ale o tym już w następnym odcinku

Scrum Expert

Lider transformacji, specjalizujący się w organizacjach do 100 osób. Naturalnie zwinny, w sytuacjach wymagających natychmiastowej decyzji jest niezastąpiony!