preco

Przejrzystość

Słownik i dostęp do informacji

Wszystkie istotne aspekty procesu muszą być widoczne dla osób odpowiedzialnych za osiągane rezultaty. Reguła przejrzystości wymaga, by te aspekty były opisane dla osób zaangażowanych jasnymi standardami, tak by wszyscy obserwatorzy tak samo rozumieli to, co obserwują.

Przykładowo:

  • uczestnicy danego procesu muszą posługiwać się wspólnym nazewnictwem elementów tego procesu,
  • osoby wykonujące pracę i osoby akceptujące wyniki tej pracy muszą posługiwać się wspólną definicją „Ukończonej” pracy.

Tym razem weźmy na warsztat przejrzystość, czyli to, co stoi u podstaw wszelakiej komunikacji, artefaktów czy zdarzeń w Scrumie. Mówi się o niej zdecydowanie za mało.  Czym w takim razie jest przejrzystość? Otóż przejrzystość ma dwa główne aspekty: słownik i dostęp do informacji.

Słownik

Przykładem elementu słownika jest znajdująca się powyżej definicja.

Słownik określa wspólnotę rozumienia terminów. Jeśli mówimy „Sprint Backlog”, to wszyscy mają na myśli to samo.  Nie może być takiej sytuacji, w której ten sam proces, jego element czy artefakt, jest rozumiany na dwa sposoby – np. Product Backlog dla jednej osoby jest tylko listą  zadań zleconych przez klienta, a dla drugiego listą całej pracy – w tym defektów, redukcji długu technicznego oraz zadań wewnętrznych. Definicja jest jedna.

Dostęp

Dostęp do informacji budzi jednocześnie zrozumienie (jest bardzo logicznym wymogiem,) jak i lęk wielu organizacji.

Oznacza, że  jeśli jakaś informacja jest potrzebna do wykonania mojej pracy, to mam do niej dostęp – czyli jeżeli do stworzenia funkcjonalności księgowej potrzebne mi są informacje o cenach produktów, to mam do nich dostęp. A jeśli muszą być zanonimizowane, to wiem dlaczego. Jeśli do podjęcia decyzji o przyszłości produktu, potrzebuję informacji o podstawach decyzji strategicznych firmy, mam do nich dostęp. Łatwo zrozumieć i potrzebę transparencji jak i lęk, w organizacjach o nieco bardziej konserwatywnej kulturze.

Najczęstszy problem:

Niedoświadczeni Scrum Masterzy często podają za dużo informacji do publicznej wiadomości. Szum informacyjny nie jest przejrzystością. Informacje mają być łatwo dostępne, ale nie mają być spamem. Nie wysyłajmy wyników retro naszego zespołu do całej firmy, ani też nie umieszczajmy wszystkich statystyk kodu w podsumowaniu, bo to zaciemnia obraz zamiast go rozjaśniać. Kto chce, niech ma łatwy dostęp do informacji; ten kto nie chce, niech nie dostaje spamu.

Przejrzystość leży u podstaw inspekcji i adaptacji, a o tym już w kolejnym odcinku.

Mentorka o niezwykłej charyzmie. Jeden z najbardziej doświadczonych ekspertów Scruma i pierwszy trener Scaled Professional Scrum w Polsce.